zondag 12 december 2010

Een vermoedelijke vertraging van tien jaar

In De Standaard gaf Marc Descheemaeker, de ceo van de NMBS, afgelopen weekend een interview over de teloorgang van het reizigersvervoer. Het gemor en geweeklaag van reizigers klinkt nu dermate luid, dat het zelfs tot de bestuurskamers is doorgedrongen.

“Tegen 2020 moeten we weer aan de top staan inzake stiptheid”, schat Descheemaeker. Ik heb het een paar keer opnieuw moeten lezen om het te kunnen geloven, maar hij zegt het echt: het duurt tien jaar om alle vertragingen weg te werken.

Je kúnt Descheemaekers uitspraak interpreteren als een zorgvuldig overwogen strijdplan – alles is onder controle! – ik zie het toch meer als een zwaktebod.

In 1945 brachten geallieerde bommenwerpers de Duitse industrie aanzienlijke schade toe. Het land zat op de knieën. Ook de spoorwegen werden getroffen. Toch reed in de zomer van 1946 93% van de Duitse treinen weer volgens het boekje.

Ik wil wel aannemen dat de NMBS met allerlei structurele problemen kampt, maar van vijandelijke jachtbommenwerpers is de spoorwegmaatschappij de afgelopen decennia opvallend gespaard gebleven.

Vooruit NMBS, laat zien wat je kunt!

4 opmerkingen:

Sven zei

Het biedt wel perspectieven, zo'n vertraging van 10 jaar : kunnen ze een trein versporen en tijdig dat nieuw spoor aanleggen (misschien zelfs een heel nieuw station)

elke zei

ha! De Deutsche Gründlichkeit is niet voor niks bekend.
(don't tell me about it trouwens...)

Kris zei

@Sven: zo kun je het zien, maar verbazend genoeg put ik er weinig troost uit. :-)

@Elke: ik weet niet of het met volksaard te maken heeft; in moeilijke omstandigheden kan er altijd net iets meer!

Jan zei

dat van die Duitse jachtbommenwerpers, waar heb ik dat onlangs nog gehoord ?