donderdag 13 augustus 2009

De Boerenkrijg

De hele week ben ik in de weer geweest met user testing. Uitstapjes maken naar uithoeken van dit dwergstaatje om mensen te ondervragen over een nieuwe computertoepassing. En 's middags het lokale bier gaan proeven.

Maar ik stel het mooier voor dan het is. Want user testing was in ons geval ook: een warrig en hopeloos omslachtig, onaangepast interfaceontwerp voorstellen aan een publiek dat zich geen knollen voor citroenen laat verkopen: tuinbouwers.

Vooral woensdag ging het er hard aan toe. We kwamen oog in oog te staan met drie Kempische agrariërs, boeren van stavast met handen als schoppen, die de rouwranden onder hun nagels dragen als een ereteken.

Als ik zeg dat ze kritisch waren, druk ik me voorzichtig uit. Het leek alsof we in de Boerenkrijg terecht waren gekomen. Bijna is mijn collega ontsnapt aan een spitvork tussen zijn schouderbladen. Zou de verzekering dat erkend hebben als een arbeidsongeval?

Boeren uit de Kempen - velen kunnen nauwelijks op eigen kracht de computer aanzetten. Maar ze voelden dat er iets niet klopte. En ze hadden gelijk. Ons ontwerp deugde niet. Op scherm en papier leek het wel heel aardig, maar in de praktijk bleek het omslachtig en tijdrovend en weinig intuïtief.

Van het laboratorium of de tekentafel naar de praktijk van alledag, is een lange, vaak moeizame weg, maar saai wordt het nooit!

Geen opmerkingen: