dinsdag 8 november 2011

Geen goud van lood

Eerst een woord van troost: in Nederland gaat het nauwelijks beter dan in Vlaanderen. Ook daar zoeken vooruitstrevende technologieondernemingen zich suf naar geschikte werkkrachten en brengt dat personeelstekort de welvaart in gevaar. Af en toe wordt er een blik Chinezen of Indiërs opengetrokken om het kennisniveau op peil te houden. Ik zag het gisteren in Tegenlicht van de VPRO - altijd weer indringende televisie.

Dan de beklemmende boodschap: net als in Vlaanderen leeft in Nederland het idee om 'weinig productieve' studierichtingen te ontmoedigen. Ik voel me aangesproken. Godzijdank behoor ik niet tot vervloekte diersoorten zoals de archeologen, sociologen en psychologen ("Wat maken ze? Geleuter!"), maar mijn vakgebied, de literatuur & taalkunde, is toch ook weer niet zoveel nuttiger.

Zelf ben ik in de communicatiesector beland. Sinds kort ben ik 'conversation manager' bij een overheidsinstelling - maar behalve een paar verdienstelijke nota's breng ik voorlopig weinig tastbaars voort, of toch niets waarmee je de Chinezen de stuipen op het lijf jaagt.

Ik zou willen dat het anders was. Ik zou veel liever robotarmen in elkaar draaien, een antwoord op Einstein formuleren of een nieuwe werkzame stof tegen kanker synthetiseren. Een sierlijk stukje code schrijven, dan ben je tenminste iemand! Maar het behoort domweg niet tot mijn mogelijkheden. Mijn talenten liggen ergens anders. Ik heb een wetenschappelijke richting gedaan op de middelbare school en dat ging mij niet goed af. Als ik op dat spoor was doorgegaan in het hoger onderwijs, dan had ik nu helemaal geen diploma. Dat zou de kenniseconomie ook niet ten goede zijn gekomen.

Dus heren van het beleid, in Nederland en Vlaanderen, luister even naar mij. Ik vind het prima dat jullie technische richtingen willen stimuleren, al was het alleen maar omdat ik dan niet meer zo lang op een loodgieter hoef te wachten. Maar vergeet niet dat niet iedereen dezelfde roeping heeft. De ene richting is de andere niet. Je kunt van lood geen goud maken.


3 opmerkingen:

Sven zei

Ik ben al blij dat de opmerking "Wat maken ze? Geleuter!" niet van jou komt :)

Daarnaast is het een bedroevende trend dat alles afgemeten schijnt te moeten worden in economische efficiënten en winst : de NMBS, een dienstverlenend (nu ja, op papier toch) bedrijf, moet winstgevend zijn en mag geen onrendabele lijnen meer aanbieden (want wie ver van de steden woont, heeft geen recht op openbaar vervoer?), onderwijs moet leiden tot economische rendabiliteit en de non-profit wordt bestookt met regeltjes die uit de profitsector overgenomen worden... Straks leven we alsnog in een "brave new world" waarin mensen geselecteerd worden in functie van de noden van bedrijven...

Sven zei

En toen vond ik dit van Oscar Wilde (het is al meer dan honderd jaar oud!) : http://klikdegedachte.blogspot.com/2011/11/demagogie.html

LEHTI zei

Loodgieten, zij het inmiddels met kunststof, behoort tot mijn werkgebied. Maar beter dan geleuter ben ik niet. Vanmorgen schreef Arnon Grunberg op de voorpagina van de Volkskrant over het beheersen van driften. Hij refereerde hierbij aan de economie. Die draait omdat wij mensen niet in staat zijn die driften te beheersen. Gelukkig zijn er sociologen die daar onderzoek naar doen (en af en toe lekkage hebben, dat houdt mij ook weer van de straat). En over die andere zaken die je noemt 'een nieuwe werkzame stof tegen kanker, dat kan al. Mits er genoeg geldschieters zijn. Maar het is economisch niet interessant. Ik ken iemand die dat werk doet. Eén succes vraagt duizenden onderzoeken die tot niets leiden. Niet rendabel dus.
O, en weet je waar je vooral kanker van krijgt? Van stress, en dat krijg door dingen te doen die niet leuk zijn. Bedankt voor het meelezen. En veel plezier in je werk!